Sätt dina mål för 2012

Fick några frågor om förra inlägget med att sätta mål. Flera av er ville ha lite mer information om vad SMARTA mål är och hur man ska tänka när man sätter mål. Så här kommer en lite mer utförlig beskrivning. 


SPECIFIKT
Vad är det du vill uppnå? Specificera målet så tydligt som möjligt. Ofta kan man använda orden öka, minska, förbättra, utveckla, genomföra osv.

Jag vill öka min försäljning med X antal procent

Jag vill minska mina kostnader med X antal procent 


MÄTBART
Hur ska du mäta ditt mål? Genom att sätta ett mätbart mål har du lättare att se hur långt du har kommit, kanske sätter du delmål, och du vet också när du når målet. Ibland kan det vara svårt att sätta mål som är mätbara. Det fungerar ju om du sätter en siffra, eller något som du ska genomföra. Men ibland kanske målet är en känsla som tex ”År 2012 ska jag leva mer i nuet”. Dessa mål får du reflektera över och försöka känna dig till om du ”lever mer i nuet”.


ACCEPTERAT
Sätter du mål för dig själv så hoppas jag att du också känner att du vill uppnå dessa mål. Sätter man mål för ett företag med flera anställda är det viktigt att alla på företaget accepterat målet och är med på att nå det. Annars har det inte så stor nytta.

Att målet är tillräckligt motiverande är också viktigt. Är detta något du verkligen vill och motiveras av att uppnå? Eller är det ett mål som du bara sätter för att du måste? Försök hitta det du motiveras av i varje mål. Vilken känsla kommer du att känna när du når målet? Vad kan du fira? Vad leder det till att du når målet? Ett nytt steg?


REALISTISKT
Man brukar säga att ett mål är som mest motiverande om du har 50% chans att nå det och 50%  chans att inte nå det. Försök sätta ett så realistiskt men samtidigt sporrande och motiverande mål. Det får inte vara för lätt att nå, men heller inte för svårt.


TIDSATT
För att du ska få ännu mer motivation att verkligen ta tag i målet är det bra om du sätter en deadline. När ska målet vara uppnått?


I LINJE MED AFFÄRSIDÉN
Är målet relevant för din verksamhets utveckling? Stämmer det med vad din affärsidé går ut på.
Stämmer målet med dina värderingar och din vision? Hjälper det dig att nå din vision?


AGERA
När du satt upp dina mål för 2012, börjar det verkliga jobbet.
Att genomföra, agera och följa upp målen.

Här kan du fundera på följande frågor:

Gör en plan för varje mål.
Vilka åtgärder behöver du göra för att nå målet?
Vem kan hjälpa dig?
Vilka hinder finns det för att nå målet?
Hur kan du ta dig förbi hindren?
Vilka kunskaper behöver du för att nå målet?
Vad kan du göra redan denna vecka för att starta din målresa?
Vad kan du göra redan idag?

Lycka till med dina mål, och tveka inte att höra av dig till mig om du vill ha hjälp
med att sätta och nå dina mål!

Må gott!

Hälsningar

Sofia







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0