Inspiration och mingel på MittFöretag2013

Igår samlades ett hundratal egna företagare i Stockholm för att inspireras och få nya ideér på MittFöretag2013. 
Vi startade med lunch på Hard Rock Café och därefter började eftermiddagens program. Moderator för evenemanget var härliga och duktiga Karin Adelsköld
 
Thomas Lundqvist en av Sveriges främste säljexperter som skrivit boken Biologisk Försäljning där han lär ut hur man får kunden att vilja köpa
, var dagens första föreläsare.
 
Thomas pratade om mänsklig kommunikation och hur det påverkar oss i våra köpval. Vi glömmer nämligen väldigt snabbt vad vi hört, därför bör man återkoppla snabbare till sina kunder för att få ett avslut. Halvera tiden som du tänkt ge kunden att tänka på sitt val. Om du tänkt återkoppla om två veckor, halvera till en vecka, två dagar till en dag. Han berättade också att det är viktigt att få kvittens från kunden. Låt kunden upprepa vad du sagt, för att se att kunden förstått och lyssnat. Låt kunden kvittera!  Ett annat bra tips vi fick från Thomas var att systematisera och sprida ut din kommunikation med kunden. Det är väldigt svårt att svälja en hel elefant på en gång. Dela upp och "teasa" ditt erbjudande i 7 delar.  7 upprepningar under 3 veckor.  Sprid dina interaktioner, pyttsa ut dem under de 3 veckorna helt enkelt. 
Vi styrs också i vårt köpval av sociala bevis. Vi tittar och lyssnar på vad andra gör. Vi gör val utifrån topplistor i videobutiken, i bokhandeln osv. Därför ska du som driver eget företag berätta i din marknadsföring vad andra kunder tycker och tänker om dig och dina varor eller tjänster. Berätta vad du gjort för tidigare kunder. 
Sist men inte minst fick vi tipset från Thomas om lagen om kontrast. Kortfattat handlar det om att alltid ge kunden två offerter. Två alternativ. En billigare, en dyrare, Alltså en enklare som innehåller färre timmar, tjänster eller produkter. Och en dyrare med mer innehåll. Det gör att kunden inte bara kan säga nej när du frågar om den vill köpa utan din fråga blir istället - Vilket av två följande alternativ skulle passa dig bäst? Kunden får då göra ett val och det skapar delaktighet hos kunden. Den får själv vara med och välja :-)
 
Under eftermiddagen fick vi också lyssna på fantastiska Johannes Hansen som har skrivit boken Fuck your Fears. Johannes föreläsning var fylld med humor och konkreta verktyg för hur vi kan träna oss själva att bli modigare, få ut mer av livet, och nå större framgång. Mycket inspirerande! 
 
Sist men inte minst fick vi höra Karin Adelskölds väg till att driva flera företag och hennes bästa tips för att lyckas med det. Kortfattat så är hennes råd att använda PMS- metoden. P står för passion, glädje och humor, M står för mod och S står för självförtroende. Gör det du vill även om du inte kan allt, våga lite mer och tro på dig själv. :-)  Ja det var en kort sammanfattning av gårdagen - vill du själv gå på MittFöretag2013 så finns det möjlighet både under våren och hösten under deras turné runtom i Sverige, kika in här. 
 
Må gott i solen, som skiner i Stockholm idag iallafall :-) 
 
Sofia
 
 
 

Företagscoaching


Sofia Gynge Affärsutveckling jobbar med företag som behöver få struktur och ordning och som vill öka sin lönsamhet. 

7 steg till ökad struktur och lönsamhet
Vi fokuserar helt och hållet på ditt företag och tydliggör mål ,riktning och vision. Vi skapar en plattform för de grundläggande byggstenarna i företaget, visionen, affärsiden och värdegrunden. När det är gjort är det lättare att prioritera, strukturera och effektivisera arbetet med marknadsföringen, försäljningen och kundvården.
Vi träffas 2 timmar vid 7 tillfällen och däremellan har du tillgång till telefon och mailcoaching. Efter de 7 tillfällena har vi ytterligare en halvdag (4 timmar) där vi går igenom det vi gjort och sammanställer din affärs och utvecklingsplan tillsammans.

En uppföljning efter ca 3 månader ingår om 2 timmar.

1. Förstudie- nuläge – önskat läge
2. Strategi- affärsmål - värdegrund
3. Produkt, pris och tjänsteutveckling
4. Marknadskommunikation
5. Försäljning
6. Webben- Sociala medierstrategi
7. Kundvård – kundstrategi

Kontakta mig för offert på tel 070-6851701 eller mail sofia.gynge@yahoo.se

Workshops

Sofia Gynge Affärsutveckling genomför ett antal olika workshops för företag och föreningar. Kanske är det dags för er att vässa gästbemötandet och servicen? Eller öka försäljningen via kundtjänst/telefon? Välkommen att kontakta mig för en offert.

Workshop - Vässa din personal i service och gästbemötande
En workshop där vi jobbar med gästbemötande och kundservice. Vi jobbar med att få personalen att känna sig trygga i sin roll som ambassadör för företaget. Att skapa goda kundrelationer och att förstå innebörden av god service.

• Gästens/Kundens förväntningar
• Varför är service och kundrelationer viktigt?
• Befogenheter, riktlinjer och mål
• Hur kan vi bli bäst på service? (att lyssna, att återkoppla, tydlighet, enkelhet, överträffa kundens förväntningar)
• Våra servicemål – viktigt att mäta med enkäter eller liknande
• Att hantera besvärliga situationer – klagomålshantering, reklamationer

Workshop- Vässa personalen i telefonförsäljning  
- Från ordermottagare till säljare-
Vi går igenom mina 10 steg i säljsamtalet samt vilka förutsättningar som behövs för att kunna vara en duktig säljare på telefon. Vi går också igenom de fem vanligaste säljhindrena och lyfter hur vi hanterar dem. Efter kursen kommer ni ha en helt annan förståelse för hur både du som säljare och kunden tänker och du kommer att känna dig säkrare och tryggare och tycka att det är mycket roligare att sälja!

10 steg i säljsamtalet
1. Första intrycket skapas när du svarar i telefonen.
2. Frågor som leder till försäljning.
3. Att lyssna.
4. Röstens betydelse
5. Ordval
6. Känslor/Bildspråk
7. Köpsignaler – merförsäljning till en komplett bokning
8. Styrning av samtalet – ha kontroll på gästen och styr samtalet
9 .Invändningar – argument
10.Avslut

Kontakta mig på 070-6851701 eller sofia.gynge@yahoo.se om du har frågor eller vill ha en offert.

RSS 2.0