Att få saker att hända

Hur gör du för att arbeta med att få saker att hända i ditt företag? Många av oss företagare brottas med många frågor och dagliga problem vilket gör att man ibland tappar fokus på att jobba med företagets strategier och mål framåt.
 
Men jag har också märkt när jag coachar företagare att man upplever att det är svårt att ta itu med vissa frågor, att dagarna ibland kan vara ostrukturerade och att det dyker upp oväntade händelser som påverkar hur dagen blir.
 
Vi har också olika förutsättningar för att jobba med olika typer av frågor i våra verksamheter. En del är genomförare och trivs bäst när de få utföra sitt uppdrag som att föreläsa, coacha, behandla eller vad man nu gör. Andra är planerare som gärna gör upp planer, budget och strategier. Som småföretagare ska man helst vara lite av allt, och det kan vara svårt. Själv trivs jag med både att planera och genomföra, men behöver lägga mer fokus på att nå ut med mitt budskap. Jag behöver helt enkelt bli bättre på att planera in mina dagar så att jag även arbetar med marknadsföringen. 
 
Jag lyssnade på en företagare som föreläste för ett tag sedan. Många i hans omgivning frågade ofta honom varför det gick så bra för honom och varför det jämt hände så mycket i hans företag. Han svarade - För att jag gör saker.
Han var hela tiden igång med att både planera, nå ut, genomföra och följa upp.
 
Så ett av mina mål är att jag ska bli bättre på att strukturera mina dagar och att göra mer saker :-)
Det finns mängder med tips och verktyg för att bli bättre på att få saker att hända alltifrån att skriva checklistor, ställa äggklockan eller varför inte ta hjälp av en coach :-)

En bok som jag varmt vill rekommendera är Personligt entreprenörskap - att få saker att hända av Stefan Olsson och Marcus Frödin, du kan läsa mer om den här >>
 
Nä nu har jag inte tid att skriva mer, måste ju få något gjort idag också. :-)
 
Må gott och gå ut och gör något nu.
 
Kram Sofia
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Det här med att nå mål

Jag har skrivit om att nå uppsatta mål tidigare. Att sätta SMARTA mål. Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska, Tidsatta, och i linje med Affärsidén eller dina värderingar. 
Hur kommer det sig att man når vissa mål och vissa inte? Är det så enkelt som att använda modellen Smarta mål?
 
Min viktresa
För drygt tre månader sedan satte jag upp ett viktmål tillsammans med min viktcoach på Itrim. Ett relativt tufft mål som handlade om att jag skulle gå ner 17 kilo på 12 veckor. Målet var specifikt, det var mätbart, det var accepterat av mig och min coach, det var realistiskt enligt viktcoachen, även om jag själv inte kunde se detta som möjligt på så kort tid, det var tidsatt och det var i linje med mina värderingar.  
 
Jag har kämpat med vikten under lång tid, och den har pendlat upp och ner under årens lopp. Jag tog tag i den för några år sedan och gick ner 17 kilo på¨24 veckor själv genom GI-kost och massor med promenader. Tyvärr hände saker i livet som gjorde att jag föll tillbaka till slarv med maten och framförallt alldeles för mycket stillasittande. Så vips var 10-12 av dessa 17 tillbaka igen. Det gick fort. 
 
Vad är skillnaden denna gång? 
Vad var det då som gjorde att jag lyckades denna gång? På Itrim pratar man om vilka Hotivationer man har för att bestämma sig för att gå ner i vikt. Alltså vilka Hot eller Händelser som får dig att vakna och inse att det är dags att göra något. Nu.
Och det var precis vad som fick mig att bestämma mig för att genomföra detta. Det dök upp fler och fler hot eller anledningar till att det var dags att göra något. En blandning av hälsa, trivsel, nu får det räcka och en längtan av att kunna leva hälsosammare och må bättre var mina Hotivationer. När bägaren rann över med Hotivationer blev beslutet väldigt lätt.  Jag tänker inte på dem så ofta men det var dem som fick mig att ta beslutet. Efter det var allting enkelt. Det har inte varit svårt att avstå från godis, det har inte varit svårt att ge sig ut på timslånga promenader i regn och rusk, det har inte varit svårt att följa kostplanen. För jag har bestämt mig.  Med den beslutsamheten ser jag bara målet framför mig och gör allt för att nå målet. 
 
Hjälp på vägen
Självklart har stödet från min viktcoach Sara på Itrim Enskede haft betydelse, samt att vi även träffats i grupp varannan vecka och peppar varandra. Men mest har mina egna Hotivationer påverkat mig. Jag tror att det är större chans att lyckas nå olika mål i livet genom att ta hjälp. I det här fallet är det Itrim som varit min största hjälpande hand, men i andra mål i livet kan det vara en vän, kollega eller partner som hjälper oss.
 
Och nu då?
Jag är fortfarande förvånad och nästan chockad över att vågen visar minus 20 kilo idag. Jag håller på och bygger upp en helt ny garderob, jag tränar 2-3 gånger i veckan, jag går minst 10.000 steg men oftast 15-20.000 steg varje dag och jag håller min kostplan. Jag har förstått att jag inte kan sluta med detta nu, jag kommer alltid att behöva röra på mig mycket och sköta min kost. Och en sak är säker. Det är värt det!
 
Så förutom att använda Smarta mål-modellen så vill jag att du skriver ner eller tänker igenom vilka Hotivationer du har för att nå ett uppsatt mål. Jag vill också att du skriver ner eller tänker igenom vilka du kan ta hjälp av. Och ta den hjälpen. Det ska jag göra i andra typer av mål jag jobbar med. Såväl i arbetslivet som privat. 
 
Lycka till med dina mål! 
 
Kram Sofia 

RSS 2.0