Vilka mål har du?

Ett sätt att skapa sina mål och hitta motivation för sina mål är att måla upp sin mentala målbild inom sig. Här kommer en övning du kan göra som kan vara till hjälp vid ditt målarbete. 

Sitt eller ligg ner.
Ta ett djupt andetag och andas lugnt. Känn den behagliga känslan av att glida ner i en skön och behaglig vila där du känner dig trygg, lugn och säker.  Försök att fördjupa känslan av avslappning genom att känna den sköna tyngdkänslan som uppstår när du andas ut.

Måla upp för ditt inre en bild av dig själv där du ser dig själv redan ha uppnått ditt mål. Känn den positiva känsla av glädje som det ger dig att redan vara framme vid målet. Lyssna på vilka ord du använder för att förmedla den positiva känslan. Hur ser din kroppshållning ut?  Var befinner du dig? Vad ser du runtomkring dig? Du styr dig tydligare mot dina mål ju fler sinnen som aktiveras i den bild du skapar.

Sätt dig ned i 30 minuter och skriv ner allt som du drömmer om att du vill göra eller uppleva i ditt liv eller i ditt företagande. Läs igenom och börja prioritera vilka mål du vill ha nått inom 1, 5, 10 och 20 år. Skriv en etta bredvid de som du vill ha gjort inom ett år osv.

Välj ut fem av de ettårsmål som du helst av allt vill genomföra. Utveckla målen efter SMART modellen.  När vi skriver ner och uttalar våra mål gör vi dem tydligare för oss själva och andra och motiverar våra sinnen så att dina tankar, känslor och handlingar leder dig till målet.

För vart och ett av de fem ettårsmålen ska du bestämma en aktivitet som du kan göra inom 24 timmar som ett första tydligt steg mot att nå målet.

För att ytterligare förstärka bilden av målet kan du antingen rita en bild av målet eller hitta en sak som påminner dig om målet. Sätt upp din målbild på en plats där du ser den ofta.

Lycka till!

Sofia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0