Hur får du saker gjorda - rätt saker?

Några övningar och verktyg för att få mer struktur och mer tid till rätt saker som jag brukar använda är:

 

Tidstårtan
Ett sätt att ta reda på vad du gör på dagarna och hur mycket tid du ägnar åt olika saker är att göra tidstårtan. Skriv först upp på ett papper alla dagliga sysslor du gör. Räkna ihop dem och rita sedan en cirkel som du fyller med de saker du räknat upp, indelat i olika storlekar på tårtbitarna utifrån hur mycket tid du ägnar åt den saken. Det blir ett sätt att få svart på vitt hur mycket tid du t.ex. ägnar åt att läsa och svara på mail, städa, osv. Utifrån den vetskapen kan du se om du behöver göra några förändringar för att få mer balans. Är det någon uppgift som du inte behöver göra varje dag? Är det någon uppgift som du kan delegera till någon annan?

 

Lappövning
En övning du kan göra också är att skriva ner alla saker du gör på varsin post it lapp. Gå sedan igenom lapparna och se vad du vill fortsätta göra och vad du inte vill fortsätta med. De lappar som du inte vill ha kvar behöver du se över om någon annan kan göra eller fundera på om de behöver göras överhuvudtaget.

 

Blocka tid
Att blocka tid innebär att du får en bättre struktur över din tid och över det du gör. Försök att sätta dig regelbundet, minst en gång i veckan och gör din tidsplanering. 

Det gör också att du kan blocka ihop vissa små ärenden under en tid och på så sätt kunna ägna dig mer koncentrerat åt saker som tar längre tid utan att bli störd. Du kan använda en modell för att blocka tid där du kan utgå från post-it lapparna och tidstårtan. Vad gör jag på dagarna? Vilka är mina sysslor? Vad är bråttom, vad kan vänta? Vad är viktigt? Vad är inte viktigt? Kom ihåg att lägga in tid för dig själv när du blockar tid. Tid för eftertanke, tid för att förbereda möten och tid för omvärldsanalys.

 


Effekten av att blocka tid gör att du kommer känna dig:
• Mer effektiv
• Mer strukturerad och fokuserad
• Mår bättre
• Får tid över
• Ökar kvalitén på ditt arbete


  
Få struktur och ordning med dagliga, veckovisa eller månadslistor
Utifrån dina planer kan du sedan göra dina Att göra listor. För varje dag, för en vecka eller en månad. Gör på det sätt som passar dig bäst. Jag och många med mig älskar att skriva ner vad som ska göras på listor och känna känslan av när man kan stryka punkt för punkt på listan. Det blir verkligen en bekräftelse på att man gjort något och att man är klar med uppgifter. Jag har en daglig lista med fyra-åtta uppgifter som jag ska hinna under dagen. Sen har jag en veckolista med mer övergripande punkter och en månadslista över tex olika projekt och uppdrag som pågår under månaden. Det ger mig en bättre överblick över hur mitt arbete ser ut och vad jag behöver prioritera. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0