Föreläsning för Winnet i Jönköping

Föreläsningar / Permalink / 0
Den 18 september var jag inbjuden av Winnet Jönköping till vackra Brunstorps Gård utanför Jönköping för att föreläsa.

Winnet Jönköping är ett resurscentrum för jämställd tillväxt och utveckling. Det kan handla om arbete, hälsa, utbildning, företagande, ledarskap, breddad demokrati samt att främja kvinnors deltagande i samhällsdebatten och i det politiska arbetet, och stödja arbetet för en ökad jämställdhet mellan kvinnor och män.

Jag var inbjuden till en träff där målet var att inspirera fler boende runt pilgrimslederna i Småland att starta Bed & Breakfast i sina hem och på sina gårdar. Att pilgrimsvandra har blivit mycket populärt i Småland och man erbjuder flera fina leder som tex Västra Sigfridsleden, Fransiskusleden, Nydalaleden och Munkaleden.
Oftast är det mellan 1-2 mil som en vandrare går i en dagsetapp. Då vill man inte gå ännu längre för ett boende.

Föreläsningen höll till på en otroligt vacker gård, Brunstorps Gård. Där driver Sema Kösebas café och Bed & Breakfast. Bland fruktträd och blommor finns Bränneriet på Brunstorps Gård som man kan hyra för övernattning. Gården har anor från 1300-talet och i trädgården har man en fruktträdsbank med ca 130 olika äppelsorter, ca 30 olika sorters päron och ett 20-tal olika körsbär och plommon.

Jag föreläste om min erfarenhet från tiden när vi drev vandrarhem och Bed & Breakfast i Sälen och Sema berättade sin historia om hur hon blev Café och Bed & Breakfastägare. Gemensamt för oss båda var att vi drog igång verksamheter utan att ha något kapital. Hennes historia var fantastisk och visar verkligen på att det går att förverkliga drömmar om man bara vill och är lite påhittig.

Ett 20-tal deltagare kom och lyssnade, köpte min bok och blev inspirerade. Själv blir jag alltid lika glad när jag får komma ut och träffa underbara människor, föreläsa och inspirera med min historia. Det ger en enorm kick och glädjekänsla som är obeskrivbar. Jag är så tacksam och glad för denna dag!
 

Vill du boka mig som föreläsare? Maila eller ring :-) [email protected] 070-6851701
Till top