Grattis Desirée och Lotta!

Tack för alla bidrag i tävlingen om att vinna ett rykande färskt exemplar av boken "Drömmen om Bed and Breakfast, vandrarhem och pensionat". Jag blir själv inspirerad av era härliga drömmar och hoppas att ni kan förverkliga dem. Tyvärr kan inte alla vinna, men jag har dragit två vinnare, som kommer att få boken hem i brevlådan så fort den kommer från tryckeriet.


Vinnare och motivering:
I våras debuterade jag med boken: Refuserad - från amatör till proffs i den ädla konsten att inte bli publicerad författare och till hösten kommer min roman om My. Jag skulle vilja driva ett litet pensionat främst för de som skriver, men inte får någon ro. Som ett slags skrivretreat. Detta kunde jag då kombinera med mitt eget skrivande. Jag skulle vilja läsa boken och bli inspirerad!
 
Hälsningar Desirée Fredlund

http://desireefredlund.blogspot.com/



Vilken underbar idé att skriva den här boken. Det stämmer så väl det du skriver på din blogg att det förmodligen är mångas dröm att starta ett eget ställe. Jag fick för fem år sedan min föräldragård och huset där står tomt sedan ett år tillbaka. Jag har funderat på att starta någon verksamhet. Det ligger i en ljuvlig omgivning.
Därför skulle det vara fantastiskt roligt att vinna din bok och läsa om hur du och andra startade. Hoppas på tur ;)

Med vänlig hälsning

Lotta Halling Svensson












Service i världsklass

Idag var vi nästan 200 personer som samlades på SpaghettiOperan Regina och lyssnade på föreläsning med Alan Gregerman, mannen som fick Googles personal att sjunga av inspiration: "Totally engaging and insightful. Our folks are still singing your praises." Google.

Alan har skrivit bestsellerböcker och är omskriven i CNN, Business Week, Fox News etc. I konsultrollen arbetar han som VD på Venture Works globalt med företag som Marriott, Discovery, Pearson, GlaxoSmithKline inom de flesta branscher som detaljandel, banker, sjukhus och massor av exempel inom kundbemötande och innovation.

I föreläsningen tog han upp 6-7 olika exempel på hur man kan jobba med service som gör skillnad för ditt företag. Service som gör att dina gäster väljer dig nästa gång igen och service som gör att du säljer mer. Han menade till och med att istället för att lägga pengar på att jobba med prissäkningar eller lojalitetsprogram så ska du lägga pengarna på att ge bättre service.
Han tog upp Ikea som ett exempel på företag där servicen i princip är obefintlig. Du går genom varuhusets snitslade bana, du går ut på lagret och hämtar din vara själv, du betalar i självscanningen, och du sätter ihop dina möbler själv hemma. Hur mycket mer skulle Ikea kunna sälja om de gav mer service undrade Alan.

En person från Skandiabanken ställde frågan: Hur ska vi få fler kunder att byta bank? Alan menade att bankerna har blivit experter på att likna varandra. Hans förslag var att göra något annorlunda, något som sticker ut mot de andra bankerna. Han nämnde ett exempel med en bank som både är café och bank. När du kommer in är den första frågan du får vilken sorts kaffe du vill ha. - Och förresten om det är något du vill prata om gällande dina bankaffärer så kan du prata med mig.

En kille från av de stora reklambyråerna undrade hur man ska göra för att inte överleverera service. Hur undviker man att trötta ut kunden/gästen? Det enkla och självklara svaret från Alan var att du ska se och bekräfta kunden, hälsa gästen välkommen och säga - Om du behöver någon hjälp så finns jag här.

Ett exempel på hur du kan förbättra din service enligt Alan är också att involvera kunden in din utveckling. Fråga vad de tycker är bra eller kan bli bättre.

Och framförallt uppmanade han oss genom att säga:

- Du kan alltid göra lite mer!








Vinn boken Drömmen om Bed and Breakfast, vandrarhem och pensionat

Funderar du över att byta jobb?
Längtar du efter att vara din egen?
Tycker du om att möta människor?
Tycker du om att ge service?
Har du en dröm eller längtan om att få driva ett eget bed and breakfast, vandrarhem eller ett pensionat?


Har du svarat ja på ovanstående frågor?
Varför inte ta tag i drömmen och låta den bli sann.
Men var börjar man kanske du undrar? Ett sätt är att läsa boken "Drömmen om Bed and Breakfast, vandrarhem och pensionat". Just nu är boken på gång att tryckas, så inom några veckor kommer du att kunna ha den i din hand. Vill du vara en av de första att läsa boken?

Skicka ett mail till sofia.gynge@yahoo.se  senast 28/8 och motivera varför du ska vinna boken.
Vinnaren och dess tävlingsbidrag publiceras här den 29/8.

Må gott så länge,

Sofia




RSS 2.0